Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Familie Schouwenaars - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Familie Schouwenaars - WaarBenJij.nu

Ubud

Door: Daniella & Erwin

Blijf op de hoogte en volg Familie

04 Augustus 2016 | Indonesië, Ubud

Onze tweede week in Ubud
Na een lange dag arriveren we rond 16 uur in Ubud bij Nick's Hidden Cottages, een adresje wat we als tip hebben gekregen van een collega van Daniella. Na het mooie Samanvaya moeten we erg wennen aan dit hotel, de kamers zijn erg donker en de badkamer lijkt meer op een graftombe, waar wij dames een beetje de kriebels van krijgen. Onze kamers liggen wel het dichtst bij het zwembad, helemaal achteraan het complex waardoor we wel veel privacy hebben. Na onze eerste nachtrust ziet alles er weer beter uit (behalve de badkamer helaas) en gaan we na het ontbijt Ubud in. Wat een contrast met Sidemen! Ubud is druk; druk met auto's, druk met scooters, druk met mensen (met name toeristen, wat een berg Nederlanders!) en druk met winkels en restaurants. We wandelen op ons gemak Ubud door en gaan daarna terug naar ons hotel voor een heerlijke duik in het zwembad. Via de collega van Daniella hebben we ook de gegevens doorgekregen van Nyoman Ardika, een gids die in Ubud woont. Via Facebook hebben we al een tijdje contact gehad en hij wil ons graag wat mooie plekjes in Bali laten zien. Diezelfde avond komt Nyoman langs bij ons hotel en maken we een plannetje voor de komende 6 dagen. Geweldige gast die enthousiast is om ons vooral de wat minder toeristische plekken te laten zien, we hebben er nu al zin in!
Op zondag gaan Sander en Erwin samen mountainbiken. Dat klinkt heel sportief maar het blijkt uiteindelijk 1 grote afdaling te zijn (1000 meter hoogteverschil), langs kleine dorpjes en prachtige rijstvelden en door bossen. Op de weg omhoog ('s ochtends met busje) stoppen we bij hele mooi rijstterassen in Tengalalang en een koffieplantage. Na een breakfast worden de helmen opgezet en gaan we met 9 andere dapperen de remblokjes halveren. Bij aankomst beneden wacht een lunchbuffet met dansende meisjes in klederdracht (sarong) ter vermaak.
Annelot en Daniella gaan de zondag gebruiken om lekker te gaan winkelen, niet zo moeilijk in een plaats als Ubud. We kopen leuke shirtjes, jurkjes en broekjes met een mooie Bali print, en leuke armbandjes. Na de eerste paar keer krijgen we al snel het gevoel dat we teveel betalen en beginnen we lol te krijgen in het afdingen, vooral Annelot heeft het spelletje snel onder de knie en weet haar juiste prijs wel te krijgen.
Ons volgende uitstapje is op maandag, op pad met Nyoman die ons vandaag als eerste meeneemt naar een Balinese Barong dans voorstelling. Het verhaal krijgen we mee op een A4-tje, in het Nederlands, zodat we kunnen volgen waar het over gaat. We vinden het leuk om te zien, vooral de muzikale ondersteuning van een redelijk op leeftijd zijnd orkest. Sander en Annelot vinden het leuk, maar zijn erg blij dat het maar een half uurtje duurt ipv de keer dat we onze kids wat cultuur wilden meegeven tijdens een opera voorstelling in Verona, die 3 uur duurde.
Na de dansvoorstelling gaan we klimmen in het landschap op weg naar de Kintamani vulkaan aan het Batur meer. Nyoman bezorgt ons een lunch plekje met een magnifiek uitzicht op de vulkaan Batur, we lunchen met een Balinees buffet, waarbij het merendeel van het eten is gefrituurd, gefrituurde kip, gefrituurde aardappel en zelfs gefrituurde spinazie. Na deze lunch op hoog niveau rijden we naar de Pura Tirta Empil, de tempel met de heilig waterbronnen. Dit is een hindoeïstische tempel uit 962 na Christus, waar heilig water in diverse baden stroomt, waar veel Balinezen en toeristen zich ritueel kunnen reinigen. Erwin en Annelot besluiten dapper om in de baden te gaan en het ritueel te ondergaan. Met speciale sarongs wagen ze zich tussen de vissen om al hun zonden van zich af te laten spoelen, een bijzonder vader-dochter momentje mag dit wel heten. Na het baden bekijken we het hele tempelcomplex waarbij Nyoman ons veel vertelt over de rituelen van het Balinese volk in de tempel. Achter de baden waarin de reiniging plaatsvindt, ligt het bad waar het heilig water vanuit de grond naar boven stroomt, erg apart om te zien.
Als laatste brengt Nyoman ons naar de Gunung Kawi, een complex van 10 in de rotsen uitgehouwen candi's die dateren uit de 11e eeuw. Deze candi's zijn destijds gemaakt ter ere van de koninklijke familie van de Udayana dynastie. Naast de candi's is er ook een ruïne te zien van een oud boeddhistisch klooster. De grotten liggen in een mooi stuk natuur met palmbomen en prachtige rijstvelden en dat alles geeft het complex iets magisch.
Rond de klok van 18 uur rijden we terug naar Ubud en zit ons hoofd vol, vol van alle indrukken van de tempels, en van de rit van vandaag door het Balinese landschap en het Balinese leven in de kleine dorpjes. Na een dutje om alle indrukken te verwerken gaan we pas laat eten en zitten we rond half 10 aan tafel in een nieuw restaurantje waar we het voorgerecht en het toetje dit keer overslaan om na de hoofdmaaltijd terug te wandelen naar Nick's om lekker te gaan slapen.Onze tweede week in Ubud
Na een lange dag arriveren we rond 16 uur in Ubud bij Nick's Hidden Cottages, een adresje wat we als tip hebben gekregen van een collega van Daniella. Na het mooie Samanvaya moeten we erg wennen aan dit hotel, de kamers zijn erg donker en de badkamer lijkt op een graftombe, waar wij dames een beetje de kriebels van krijgen. Onze kamers liggen wel het dichtst bij het zwembad, helemaal achteraan het complex waardoor we veel privacy hebben. Na onze eerste nachtrust ziet alles er weer beter uit (behalve de badkamer helaas) en gaan we na het ontbijt Ubud in. Wat een contrast met Sidemen! Ubud is druk; druk met auto's, druk met scooters, druk met mensen (met name toeristen, wat een berg Nederlanders!) en druk met winkels en restaurants. We wandelen op ons gemak Ubud door, eten wat en gaan daarna terug naar ons hotel voor een verkoelende duik in het zwembad. Via de collega van Daniella hebben we ook de gegevens doorgekregen van Nyoman Ardika, een gids die in Ubud woont. We hebben al een tijdje contact met hem via Facebook en hij wil ons graag wat mooie plekjes in Bali laten zien. Diezelfde avond komt Nyoman langs bij ons hotel en maken we een plannetje voor de komende dagen. Geweldige gast die enthousiast is om ons vooral de wat minder toeristische plekken te laten zien, we hebben er nu al zin in!
Annelot en Daniella gebruiken deze dag om samen lekker te gaan shoppen, niet zo moeilijk in een plaats als Ubud. We kopen shirtjes, jurkjes en broekjes met een mooie Bali print, en leuke armbandjes. Na de eerste paar keer krijgen we al snel het gevoel dat we teveel betalen en beginnen we lol te krijgen in het afdingen, vooral Annelot heeft het spelletje snel onder de knie en weet haar juiste prijs wel te krijgen.
Na de dansvoorstelling gaan we klimmen in het landschap op weg naar de Kintamani vulkaan aan het Batur meer. Nyoman bezorgt ons een lunch plekje met een magnifiek uitzicht op de vulkaan Batur, we lunchen met een Balinees buffet, waarbij het merendeel van het eten is gefrituurd, gefrituurde kip, gefrituurde aardappel en zelfs gefrituurde spinazie. Onderweg merken we dat Nyoman het leuk vindt om écht contact te maken, hij leert ons Indonesische woorden en wil ook het Nederlandse woord weten, wat leuke gesprekken oplevert. Hij vertelt ons dat hij oorspronkelijk uit de buurt van Sidemen komt, waar zijn ouders en zussen nog wonen en waar hij elke week nog komt. Samen met 2 broers runt hij het reisbureautje Lilacita, vanuit zijn huis net buiten Ubud. Na deze lunch op hoog niveau rijden we naar de Pura Tirta Empil, de tempel met de heilig waterbronnen. Dit is een hindoeïstische tempel uit 962 na Christus, waar heilig water in diverse baden stroomt, waar veel Balinezen en toeristen zich ritueel kunnen reinigen. Erwin en Annelot besluiten dapper om in de baden te gaan en het ritueel te ondergaan. Met speciale sarongs wagen ze zich tussen de vissen om al hun zonden van zich af te laten spoelen, een bijzonder vader-dochter momentje mag dit wel heten. Na het baden bekijken we het hele tempelcomplex waarbij Nyoman ons veel vertelt over de rituelen van het Balinese volk in de tempel. Achter de baden waarin de reiniging plaatsvindt, ligt het bad waar het heilig water vanuit de grond naar boven stroomt, erg apart om te zien.

• 04 Augustus 2016 - 10:21

Marella:

Weer een heerlijk verhaal om te lezen! Bedankt voor het delen. Groetjes voor alle vier xxx

• 04 Augustus 2016 - 20:19

Tanja:

leuk om jullie zo te volgen op jullie reis. zijn zeer benieuwd naar al jullie verhalen en foto's.
    Have fun!! Liefs van ons allen