De laatste dagen in Lovina - Reisverslag uit Banjar, Indonesië van Familie Schouwenaars - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Lovina - Reisverslag uit Banjar, Indonesië van Familie Schouwenaars - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Lovina

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg Familie

09 Augustus 2016 | Indonesië, Banjar

Na een rustige relaxdag op zondag gaan we 's maandags snorkelen. We worden om half 9 opgehaald bij de villa door 2 duik/snorkelinstructeurs die ons meenemen naar het uiterste westelijke punt van noord-Bali. Ruim een uur met het busje langs het National Park, langs 10-tallen groepjes scholieren die aan het marsen zijn ter voorbereiding op de onafhankelijksviering op 17 augustus, door talloze dorpjes en nog meer winkeltjes aan huis. We zien 2x een crematiestoet en komen uiteindelijk rond 10 uur aan op de plaats van bestemming. Na een half uurtje varen ( met zicht op een nog actieve vulkaan op Java) komen we aan bij de Menjangan eilanden, waar we het water inspringen met flippers, duikbril en snorkel. Direct onder ons zien we al prachtige koraalriffen die we snorkelend afgaan, samen met enkele tientallen toeristen waarvan een groot deel met volledige duikuitrusting naar 20 meter diepte afzakt (zo,daar hebben wij geen last meer van). Onderbroken door een verzorgde lunch (fried rice met omeletje en kip en keurig in een lunchboxje) snorkelen we 2 uurtjes en zien Nemo's, anemonen en verschrikkelijk veel soorten visjes en mooie koraalriffen. Jammer dat Maarten er niet bij is met zijn Go Pro (onderwatercamera). Dat had fantastische foto's opgeleverd. Maar ja, dan moeten we nog maar een keer terug (of de foto's van internet plukken). Sander en Annelot vinden het fantastisch. Daniëlla is wat voorzichtiger maar vindt het ook supermooi. Het doet ons erg aan Thailand denken alleen nog veel mooier. Uiteindelijk is het weer tijd om terug te varen naar de kust en naar onze villa te rijden. Wat een indrukken op zo'n dag. Nu ik dit typ op de iPad zwemmen de visjes mij op het scherm nog zo voorbij:)
Onze laatste tour in noord-Bali gaat met de lokale driver. We willen de enige Boedhistische tempel, de Brahma Vihara Ashrama, in Bali nog zien en nog baden in de Holy Hot Springs Air Panasonic van Banjar. Voor de laatste keer een sarong om die tijdens het lopen steeds losser gaat zitten zodat je er bijna over struikelt, zeker als je trappen loopt (waarvan we trouwens niet snappen waarom ze de treden overal zo hoog maken voor die kleine Balinese mensen). Boven aangekomen kunnen we ook in de oude tempel komen waar 2 ventilatoren Annelot's favoriete plek vormen. We zien veel Boeddha-beelden die ons doen terugdenken aan onze vakantie in Thailand (in de vorige eeuw). Weten Sander en Annelot trouwens al dat wij daar vroeger zijn geweest? Vervolgens gaat de tour verder naar de Hot Springs van Banjar waar je kunt baden in warm water ( niet echt heel verfrissend bij 31 graden Celsius). Daniëlla en Erwin zijn vandaag de helden, terwijl Annelot oppaswerk doet voor een Française en Sander een aantal YouTube-waardige foto's schiet. Daarna gaat de reis naar het centrum van Singajara - de 2de stad van Bali - maar die kan ons niet bekoren. We maken wat foto's van een Indonesische held met een 6-pack (die helaas wel doodgeschoten werd door de Nederlanders) en een Chinese tempel, maar rijden dan snel weer terug naar Lovina. Na wat laatste souvenir inkopen zit onze middagtour er op. Nog 1 nachtje slapen en morgen nog de laatste uren genieten van de Balinese zon en zee. Eind van de middag zullen we aan de (lange ....) terugreis beginnen.

• 09 Augustus 2016 - 19:18

Marella:

Mooi geschreven weer Erwin. Wat een gave avonturen hebben jullie beleefd! En nu zit het er bijna op. Geniet van de laatste momenten en ik wens jullie een goede, veilige terugreis toe. Tot snel!

• 10 Augustus 2016 - 10:01

Tanja:

Leuke verhalen en mooie foto's ook wij hebben genoten van jullie reis. Alleen snap ik niet waarom je voor de laatste keer een sarong aan deed Erwin. Jullie hebben toch wel voor iedereen er een mee naar huis genomen dus laatste keer lijkt mij niet te kloppen :)

Hele goede terugreis en veilig weer thuis.
    Tot snel!
    Liefs van ons allen.